Formelbilerne har altid været klassen, hvor de unge talenter tager det første skridt ud af racerkarten og udvikler sig til racerstjerner – såvel nationalt som international. Herhjemme sker det i Nordic 4, som afvikles på dels de danske, dels de svenske racerbaner.
Der er to biltyper i Nordic 4. Den ene er Mygale M14-racerne, hvor chassiset består af en kulfibermonocoque, der er forsynet med en toliters-Renault-motor og en sekstrins-gearkasse med paddleshift. Den anden biltype er Formel 5-racerne med et chassis af rørramme, hvor der er monteret en 1,6-liters-Ford Duratec-motor og en firtrins-gearkasse med traditionelt H-skifte. Og så er der ellers vinger og fritliggende slicksdæk på begge biltyper.
TALENTERNES RUGEKLASSE
Det er i dette Nordic 4-miljø, at flere af dansk bilsports nuværende topnavne har kørt deres første løb.
Tænk bare på Malthe Jakobsen, som i 2025 bliver fabrikskører i Peugeots Hypercar. Christian Rasmussen, som har vundet titler i tre forskellige amerikanske løbsserier.
Christian Lundgaard, som blev den første danske løbsvinder i IndyCar, og Frederik Vesti, som i 2023 blev vicemester i Formel 2 og reservekører for Mercedes i Formel 1.