Det er kompromisløst race, du kan opleve i Super GT-klassen. Sportsrekvisitten er
nemlig hverken modificerede standard- eller sportsvogne. Det er i stedet racerbiler, der fra start er bygget som – racerbiler.
Udgangspunktet er en nøgleklar racerbil fra den franske producent Mitjet. Racerbilen er bygget op omkring et rørrammechassis, som dels udgør et sikkerhedsbur for racerkøreren, dels huser den tunede racermotor, gearkassen og bagtøjet.
Race med ombyggede standardvogne har altid haft en særlig position hos det danske motorsportspublikum.
Det er her, at man som tilskuer kan opleve skærm-mod-skærm-nærkampe med standardvogne, og hvis racerkørerne gør det godt på banen, så kan man ende med at køre hjem bag rattet af en bil svarende til dagens vinderbil. TCR er den seneste internationale standardvognsklasse, og forkortelsen er enkel. TCR står for Touring Car Racing.
Dette er den ældste bilklasse på de danske asfaltbaner, og den har mere end 50 år på bagen. Men der er sket meget, siden det allerførste løb på Special Saloon Car blev kørt på Ring Djursland i 1974.
Klassen opstod, fordi tidens tunede standardvogne var for dyre at købe, bygge og holde kørende. Her var Special Saloon Car et frisk og godt alternativ for fritænkerne og fribyggerne, som ikke gik af vejen for at proppe en Rover V8-motor ned i en Ford Escort.
Racerbilerne er ikke de hurtigste på banerne. De har hverken turbomotor eller avanceret elektronik. Men alligevel er bilerne i Legend Car Cuppen trods deres lidenhed de allerstørste publikumsfavoritter.
Man kan nemlig kun blive i godt humør, når et felt på 40 biler indtager racerbanerne. De er nemlig små og sjove. I ingen anden racerklasse kan man opleve tre biler køre side om side igennem svingene eller for den sags skyld se fire biler gøre det samme, når der skal bremses og kæmpes om placeringerne for enden af langsiden.
Løbsweekenderne i Danish Endurance Championship består af to løb af mellem 50 og 60 minutters varighed, og et helt centralt element i disse løb er de obligatoriske pitstops. Midt i løbet er der et såkaldt pitvindue på 10 minutter, hvor de deltagende biler skal i pit for at skifte chauffør.
Og hvis der er en kører, som har valgt at køre hele løbet alene, skal vedkommende stadig i pit, løsne selen, stige ud af bilen, lukke døren, åbne den, sætte sig tilbage i bilen og blive spændt fast, inden der køres tilbage på racerbanen.
Formelbilerne har altid været klassen, hvor de unge talenter tager det første skridt ud af racerkarten og udvikler sig til racerstjerner – såvel nationalt som international. Herhjemme sker det i Nordic 4, som afvikles på dels de danske, dels de svenske racerbaner.
Der er to biltyper i Nordic 4. Den ene er Mygale M14-racerne, hvor chassiset består af en kulfibermonocoque, der er forsynet med en toliters-Renault-motor og en sekstrins-gearkasse med paddleshift. Den anden biltype er Formel 5-racerne med et chassis af rørramme, hvor der er monteret en 1,6-liters-Ford Duratec-motor og en firtrins-gearkasse med traditionelt H-skifte.